Monday, October 13, 2008

ISU PENDERAAN SEKSUAL DAN PERKOSAAN WANITA PENAN

Isu Penderaan Seksual Dan Perkosaan Wanita Penan di Kawasan Baram

Media tempatan telah menyiarkan laporan NGO di Switzerland dalam laman web,
Bruno Manser Foundation (BMF), yang mendakwa pekerja-pekerja pembalakan di Daerah Baram melakukan penderaan seksual terhadap wanita Penan di kawasan terbabit. Berikut adalah laporan yang disiarkan oleh Pihak BMF pada 15 September, 2008 :



Original BMF media release (15 September 2008)

Penan women from the Middle Baram area of Sarawak are launching a cry of alarm to the international community over cases of sexual abuse by logging company workers in the East Malaysian state's rainforests.

The Penan are accusing workers from Interhill and Samling, two Malaysian logging companies, of harassing and raping Penan women, including schoolgirls. "I want to make it known that we are being sexually abused by the timber company workers on a regular basis", a Penan woman from Sarawak's Middle Baram region said to the Bruno Manser Fund (BMF).

According to research undertaken by BMF, the perpetrators are frequenting several Penan settlements in the Middle Baram, looking for women. The company workers are based in logging camps in the region and are usually drunk when they arrive at the villages. "When we hear their off-road vehicles coming, we just leave everything as it is and flee into the forest", the Penan source said. "They come on an almost weekly basis, but the situation is worst during the school holidays when they know the students are in the villages." In other cases, school transports operated by company vehicles had been arranged in such a way that schoolgirls had to stay overnight at a logging camp, where they were abused.

The Penan communities are reporting several cases of pregnancy as a consequence of abuse by company workers. They also accuse the loggers of using armed "gangsters" to intimidate them and of handing out alcohol to the young Penan. Complaints by the Penan to those in charge of the logging camps and to the Police have so far had no effect.

The Bruno Manser Fund is asking the Malaysian government to start a formal enquiry into these serious criminal offences. In particular, the government is being asked to ensure that the victims are protected and that the harassment of Penan women by company workers is brought to an end immediately.



Kita merasa amat sedih jika penganiayaan seksual dilakukan oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab terhadap mana-mana gadis Malaysia termasuk orang Penan. Dalam keadaan kita sekarang mana-mana pihak tidak boleh mengambil kesempatan untuk mengeksploitasi atau menindas sesama rakyat Malaysia walaupun mereka dari golongan yang lemah, minoriti ataupun daif. Kita sedia maklum bahawa perkosaan dan penderaan seksual adalah jenayah berat serta tidak berperkemanusiaan. Justeru, mereka yang melakukan perbuatan yang terkutuk itu patutlah menerima tindakan undang-undang serta hukuman yang berat dan setimpal.

Beberapa perkara yang menjadi persoalan dalam isu ini ; pertama adalah kesahihan laporan BMF. Sekiranya perkara itu benar-benar berlaku ke atas gadis-gadis Penan, maka ia merupakan suatu prejudis kerana kita menerima laporan itu dari pihak luar sedangkan banyak pihak tempatan yang menafikannya. Kedua, seandainya laporan yang dibuat oleh pihak media itu tidak berasas sama sekali, maka kerajaan khususnya pihak Kerajaan Negeri Sarawak perlu menangkis tohmahan tersebut dengan segera kerana perkara itu boleh mencemarkan nama baik Negara kita di mata dunia.

Saya sangat setuju dengan pandangan YB Dr George Chan Hong Nam, Timbalan Ketua Menteri Sarawak bahawa semua pihak kini jangan membuat sebarang spekulasi ataupun menuding jari kepada sesiapa sebelum mendapat gambaran yang terperinci mengenai kejadian tersebut. Jika benar kes-kes yang dilaporkan oleh media berhubung pekerja-pekerja balak yang mengambil kesempatan dan memperkosa pelajar-pelajar gadis-gadis Penan hingga mengandung serta melahirkan anak, maka kerajaan mesti bertindak segera untuk melindungi mangsa serta mengambil tindakan sewajarnya terhadap mereka yang bersalah.

Pada hakikatnya, kita merasa sempati mendengar perihal gadis-gadis Penan yang dilaporkan oleh media sejak kebelakangan ini. Kita juga tidak dapat menafikan bahawa situasi sebenar di kawasan terpencil, jauh di pendalaman menjadi penghalang untuk berhubung termasuk membuat laporan atau aduan. Oleh yang demikian, kita mesti pastikan agar gadis-gadis Penan di Baram tidaklah menjadi
Mangsa Keadaan dan mengalami nasib malang seperti yang dilaporkan.

Dalam menangani isu ini kita mengharapkan agar pihak polis mengambil tindakan dengan segera untuk menyiasat kes yang didakwa oleh pihak media. Pada waktu yang sama, Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, sangat wajar menubuhkan jawatankuasa bertindak bagi menyiasat dakwaan kes penderaan seksual wanita kaum Penan di Baram dan tidak membiarkan perkara seperti itu terus berlaku kerana ia membabitkan wanita dari kaum minoriti yang memerlukan perhatian.

Dengan ini, kita menyeru mana-mana pihak yang mengetahui kes berhubung Penderaan Seksual dan Perkosaan Wanita Penan di Baram untuk berkerjasama dengan tampil memberi maklumat yang benar kepada pihak polis bagi menjalankan siasatan yang mendalam dan lebih lanjut. Janganlah membiarkan prejudis ini terus berlaku kerana perbuatan penderaan seksual dan perkosaan gadis-gadis Penan adalah suatu penghinaan yang tidak berkemanusiaan dan adalah satu dosa yang besar. Jika terdapat sebarang maklumat boleh menghubungi
999 atau Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat di talian hotline 15999.

Marilah kita sama-sama berganding bahu membanteras kes penderaan seksual dan perkosaan untuk Kesejahteraan Rakyat Malaysia

1 comment:

temuai said...

Diharapkan kes ini dapat diselesaikan dengan seberapa segera.