Friday, March 26, 2010

Adenan kembali, Fatimah menteri penuh, Tan naik pangkat

YB Dtk Amar Adenan telah dilantik ke jawatan Penasihat Khas di Pejabat Ketua Menteri bertaraf Menteri Penuh berkuatkuasa 2 April 2010.

Ketua Menteri Pehin Seri Dr Abdul Taib Mahmud berkata pengalaman Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Tanjung Datu itu merupakan suatu aset besar buat Sarawak yang turut berperanan dalam bidang berkaitan penerangan dan penyiaran.

Rombakan kecil kabinet negeri kali ini juga menyaksikan seorang wanita dilantik menjadi Menteri penuh apabila Datin Fatimah Abdullah dilantik sebagai Menteri di Pejabat Ketua Menteri.

“Tanggungjawab utama Fatimah adalah dalam pendidikan awal kanak-kanak, pembangunan keluarga selain menjaga bahagian perancangan dan latihaan. Fatimah diyakini dapat memikul tanggungjawab itu dengan baik memandangkan beliau telah berjaya melaksanakan beberapa program khasnya dalam pendidikan awal kanak-kanak serta pembangunan keluarga selama ini,” kata Taib.

Taib turut mengumumkan perlantikan Adun Batu Kawa, Tan Joo Phoi sebagai Menteri Muda di Pejabat Ketua Menteri (Alam Sekitar). Beliau merupakan Pengerusi Majlis Perbandaran Padawan (MPP), satu-satunya wakil SUPP yang terselamat ketika bertanding di Kuching dalam pilihanraya negeri yang lalu.

Hadir sama pada sidang akhbar tersebut ialah Timbalan Ketua Menteri Datuk Patinggi Tan Sri Dr George Chan, Menteri Pembangunan Tanah Datuk Seri James Jemut Masing dan Menteri Pembangunan Sosial dan Urbanisasi Datuk Seri William Mawan Ikom.


No comments: